نقاط ماشه ای

نقاط ماشه ای؛ علت شایع درد عضله

نقاط خاصی در بدن که اکثرا داخل عضله قرار دارند ولی گاهی در محل چسبندگی تاندون به عضله می باشند ممکن است دردناک شوند و فشار بر آنها باعث ایجاد درد شدیدی شود که تیر کشنده بوده و حتی باعث گزگز و بیحسی اندامها شود. به این نقاط نقاط ماشه ای می گویند. بیماران آنها را بصورت رگ گرفتگی یا “گرفتگی رگ” بیان می کنند.
با فشار دادن انگشت این نقاط بیش از حد حساس می باشند و دردناک می باشند.

علت ایجاد این نقاط گرفتگی عضلات یا شاخه های کوچک اعصاب ذکر شده. در معاینه دقیق یک سفتی طویل که نقاط سفتی در مرکز آن لمس میشود. کمبود برخی ویتامینها، کم خونی، وضعیت بد نشستن ُ خوابیدن و کار کردن،فشار طولانی مدت به عضله مثلا تکیه دادن طولانی مدت، ضربه و… می تواندد عامل ایجاد کننده این نقاط دردرناک باشند. گاهی برخی عفونتها مثل ژیاردیا با عث ایجاد این نقاط می شوند.

درمانهای متعدد طب فیزیکی برای این حالت وجود دارد از جمله ماساژ. گرما. ورزشهای کششی تزریق و طب سوزنی. لیزر درمانی در موارد حاد موثر است اما برای درمان قطعی باید مشکلی که باعث ایجاد این نقاط شده شناخته شده و با برنامه ورزشی و تمرینات مناسب برطرف شوند.اما مهمترین مسئله تشخیص صحیح این نقاط می باشد. متاسفانه بیماران زیادی بعلت عدم آشنائی با این مشکل سرگردان بوده حتی تحت عمل جراحی قرار میگیرند. این نقاط میتوانند عامل سردرد. کمردرد درد بازو و… باشند. گاهی همراه با گزگز و مورمور می باشند و با گرفتگی عصبی اشتباه می شود.

باید توجه داشت این نقاط دردناک ممکن است در زمینه بیماری خاصی باشند و اگر در یکی دوجلسه درمان صحیح درمان مناسبی دیده نشد باید موارد جدی تر بررسی شوند از این میان حتی سرطانهای عضله را می توان نام برد. گاهی این نقاط متعدد است.

گاهی مشکل دیگری زمینه ساز نقاط ماشه ای می شود مثلا درگیری سیاتیک می تواند همراه با نقاط ماشه ای متعدد در مسیر سیاتیک باشد.