گودی کمر

گودی کمر و راه درمان آن با ورزش

گودی کمر چیست؟

گودی کمر یا لوردوز به معنی افزایش تقعر ستون مهره کمری است. ستون مهره از روی هم قرار گرفتن ۷ مهره گردنی و در پایین آن ها ۱۲ مهره سینه های و در پایین آن ها ۵ مهره کمری و سپس مهره خاجی و دنبالچه ای تشکیل شده است.

اگر ستون مهره را از جلو نگاه کنیم مهره ها در یک خط صاف و عمود قرار گرفته اند ولی اگر از کنار به ستون فقرات نگاه کنیم متوجه میشویم که مهره های گردنی و سینه ای و کمری قوس هایی را درست می کنند.

مهره های سینه ای طوری قوس دارند که تحدب یا گوژی آن ها به سمت عقب است و مهره های گردنی و کمری طوری قرار میگیرند که تحدب آن ها به سمت جلو است. این قوس به جلوی مهره های گردنی و کمری را لوردوز Lordosis می گویند. بعضی از مردم به لوردوز کمر گودی کمر هم می گویند.

این لوردوز یا گودی کمر تا حدی طبیعی است ولی در بعضی از افراد این گودی زیاد می شود و موجب بروز مشکلاتی مانند کمردرد و احساس خستگی در کمر میشود. با افزایش لوردوز شکم بیمار به جلو آمده و باسن وی به عقب می رود و کلا قامت آراسته فرد از بین می رود و فرد حالت بیحال و خمودگی به خود می گیرد.

علت و دلایل

از دلیل هایی که ممکن است باعث ایجاد مشکل گودی کمر شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آکندروپلازی

این بیماری ارثی است و با مشکلاتی در رشد و کامل شدن استخوان ها و نسوج های غضروفی همراه است و ممکن است باعث ایجاد گودی کمر در افراد شود.

  • قوز کمر

در صورت وجود قوز کمر حالت ستون فقرات کمر به صورت جبرانی دچار گودی کمر می شود.

  • اضافه وزن

اضافه وزن مخصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات شکم باعث می شود ستون فقرات بیش از اندازه به سمت جلو رفته و گودی کمر به وجود بیاید.

  • پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان با تغییر ارتفاع و شکل طبیعی مهره ها موجب تغییر انحناهای طبیعی در ستون فقرات و گودی کمر می شود.

  • دررفتگی تدریجی مهره ها

دررفتگی تدریجی مهره ها معمولا در کمر دیده می شود و با لغزی و جابه جایی مهره ها همراه است . این بیماران معمولا از کمردرد و حس جداشدگی کمر و گودی کمر شکایت دارند.

  • ضعف عضلات شکم

یکی دیگر از علل گودی کمر ضعف عضلات شکمی است.

عوارض

از عوارض گودی کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشش رباط طولی قدامی (ستون مهره ها )
  • تنگ شدن فضای خلفی دیسک
  • تنگ شدن سوراخ های بین حفره ای ستون فقرات
  • عدم تعادل عضلانی
  • بروز فتق دیسک کمر
  • خستگی زودرس
  • کاهش راندمان بدنی

درمان

برطرف کردن علت اصلی بوجود آورنده گودی کمر می تواند در درمان سریع و قطعی گودی کمر موثر باشد .با این حال علت گودی کمر هر چه باشد تقویت عضلات کمر و شکم و عضلات باسن می تواند در درمان کمر درد و درد های ناشی از گودی کمر موثر باشد.

در نظر داشته باشید که شایعترین علت افزایش گودی کمر ضعیف شدن عضلات شکم و ستون مهره و کاهش قدرت انعطاف پذیری عضلات و تاندون های اطراف لگن است.

این ضعف عضلانی و کاهش انعطاف پذیری در افرادی که شغل نشسته داشته و فعالیت بدنی منظمی ندارند بیشتر ایجاد می شود. با افزایش سن هم مشکلات ذکر شده شدیتر می گردند پس مهمترین اقدام در درمان گودی کمر افزایش قدرت عضلت شکم و کمر و افزایش انعطاف پذیری بافت نرم اطراف لگن است.

علائم و نشانه ها

علائم در هر بیمار می‌تواند متفاوت باشد. بارزترین علائم گودی کمر برجستگی باسن می‌باشد. در صورت همراه بودن گودی کمر با نقص‌های دیگری چون دیستروفی عضلانی، دیسپلازی پیشرونده مفصل ران (هیپ) یا اختلال‌های عصبی ـ عضلانی علائم متفاوتی بروز می‌یابد.

گودی و قوز کمر گاهی باعث درد می شود که در برخی از مواقع در توانایی حرکت تاثیر نامطلوب دارد.

معمولا گودی کمر باعث می شود که باسن برجسته تر به نظر برسد.

اگر بر روی یک سطح سفت دراز بکشید فاصله گودی کمر تا آن سطح نمایان می شود.

پیشگیری

برای پیشگیری از درد گودی کمر موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگام مطالعه،نوشتن،غذا خوردن و هر کار دیگر اصول درست نشستن را رعایت کنید.
  • به سمت جلو خم نشوید و ستون مهره‌ها را در زاویه کمتر از ۹۰ درجه قرار ندهید.حتی زاویه ۹۰ درجه و کاملا صاف نشستن هم صحیح نیست باید در زاویه ۱۱۰ تا ۱۲۰درجه بنشینید.
  • چون اگر سرتان را به جلو خم کنید دچار گرفتگی عضلات می‌شوید و بعد از مدتی سردردهای طولانی به سراغتان می‌آید و تمرکز کافی را نخواهید داشت.
  • موقع نشستن پاها را به زیر صندلی نبرید.این کار گودی کمر‌تان را می‌افزاید و به زانوها فشار می‌آورد.
  • توصیه مهم دیگر اینکه بهتر است از توالت ‌فرنگی استفاده شود و این نکته در خصوص کسانی که مشکل کمر و زانو دارند جزو ضروریات اصلی تلقی می‌شود.
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *