انواع سردرد

ادامه از قسمت اول

۴. احساس سبکی در سر

علایم: درد، احساس سبکی گاهی همراه با حالت تهوع و اضطراب: علت احتمالی: کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا کوکا.

مصرف کافئین در عملکرد پیام رسان های شیمیایی که رگ های خون را گشاد می کند، تداخل پیدا می کند. در صورت افت ناگهانی میزان کافئین، بدن قادر به جبران کردن نیست.

درمان: سعی کنید روزی بیش از ۳۰۰ میلی گرم(۳ فنجان قهوه) یا ۴ فنجان چای مصرف نکنید. هر یک قوطی کولا حاوی حدود ۵۰ میلی گرم کافئین است.

۵. سردردهای پشت چشم

علایم: درد گنگ مداوم پشت حدقه چشم

علت احتمالی: فشار وارده روی چشم که سردرد ایجاد می کند.

این نوع سردرد که علت آن ممکن است بیماری حادتری مانند سرطان یا بیماری آب سیاه باشد، باید هرچه زودتر تشخیص داده و درمان شود. یکی از علل عمده این نوع سردرد، استفاده نکردن از عینک است. در این نوع سردرد به عضله چشم که نقش آن صاف کردن عدسی و ایجاد دید دور شفاف است، برای نگه داشتن عدسی در حالت صحیح، فشار شدیدی وارد می شود که این امر باعث سردرد مزمن می شود. تماشای طولانی مدت تلویزیون یا صفحه رایانه حتی اگر به عینک نیاز نباشد، به سردرد منجر می شود.

درمان: هر ۲۰ دقیقه نگاه خود را از صفحه تلویزیون یا رایانه بردارید تا عضله چشم استراحت کند.

۶. سردرد فلج کننده

اگر میگرن های هفتگی با دارو برطرف نشود، پزشک داروی ضد افسردگی با دوز پایین به نام «آمی تریپتیلین» تجویز می کند.

علایم: درد شدید همراه با حساسیت به نور.

علت احتمالی: میگرن حدود ۱۵ درصد جمعیت را درگیر می کند.

بعضی از مردم زمینه ابتلا به میگرن دارند که با عواملی چون تغییر رژیم غذایی و آب وهوا و قرار گرفتن در نور مصنوعی بروز می کند.این درد غیرقابل تحمل از عصب سه قلو، عصب اصلی در صورت شروع می شود و ساعت ها طول می کشد و در صورت درمان نشدن، چندین روز ادامه پیدا می کند.

درمان: دراز کشیدن در اتاق ساکت و تاریک تا سلول های عصبی آرام شوند. ورزش کردن هفته ای ۳ بار به مدت ۴۰ دقیقه در کاهش درد موثر است.